Struktura Organizacyjna
Urzędu Gminy w Marcinowicach
Zakres działania komórek organizacyjnych Urzędu Gminy.
Do wspólnych zadań komórek organizacyjnych należy:
- właściwa i terminowa realizacja zadań,
- organizowanie i realizowanie zadań obowiązujących w określonych aktach prawnych,
- opracowywanie propozycji rzeczowych i finansowych do projektu rocznego budżetu,
- przygotowywanie projektów aktów prawnych Wójta, Rady gminy oraz innych materiałów pod obrady Rady i Komisji,
- prowadzenie postępowania administracyjnego i przygotowywanie projektów decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
- rozpatrywanie interpelacji, wniosków i interwencji publicznej,
- rozpatrywanie interpelacji, wniosków i interwencji Posłów na Sejm RP, Senatorów, Radnych, Komisji Rady, wniosków i postulatów ludności oraz ich załatwianie,
- prowadzenie kontroli w ramach właściwości rzeczowej oraz w zakresie ustalonym przez Wójta w gminnych jednostkach organizacyjnych oraz opracowywanie zaleceń pokontrolnych i nadzór nad ich realizacją,
- usprawnianie organizacji, metod i form pracy referatów i zespołów,
- realizowanie zadań w zakresie obronności kraju należących do wójta zgodnie z przepisami ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP i innych ustaw oraz wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych,
- ochrona tajemnicy państwowej i służbowej
- ochrona danych osobowych obywateli
- organizowanie dostępu obywateli do informacji,
- podejmowanie działań związanych z ochroną przed powodziową i innymi klęskami żywiołowymi lub zdarzeniami kryzysowymi,
- rozpatrywanie- załatwianie skarg
- prowadzenie spraw z zakresu ochrony przeciwpożarowej,
- udział w pracach związanych z przygotowaniem i przeprowadzaniem wyborów do Sejmu, Senatu RP i samorządu terytorialnego oraz referendów,
- terminowe i prawidłowe sporządzanie sprawozdań GUS,
- współpraca z jednostkami organizacyjnymi i pomocniczymi gminy.
Pok. 16 Sekretariat
Tel. 074/85-85-226/227, fax. 074/85-85-231
Tel. wew. 33
Joanna Pater - Referent
Zadania Sekretarza Gminy należy w szczególności:
Pok 16 Tel.wew. 26
Alicja Synowska - Sekretarz
- prowadzenie spraw gminy w imieniu Wójta w zakresie ustalonym przez Wójta ,
- zapewnianie sprawnego funkcjonowania Urzędu, warunków jego działania a także organizowanie pracy oraz nadzór w tym zakresie nad działalnością referatów oraz komórek organizacyjnych Urzędu, szczególnie pionu organizacyjno – prawnego i technicznego
- przyjmowanie do protokołu ustnych oświadczeń woli spadkodawcy,
- zapewnienie sprawnego funkcjonowania Rady i jej organów oraz innych gremiów samorządowo – społecznych Gminy, potwierdzanie własnoręczności podpisów,
- przyjmowanie pism sądowych i prokuratorskich w przypadku niemożności doręczenia ich adresatowi ,
- współpraca z Radcą Prawnym w celu zapewnienia prawidłowej obsługi prawnej gminy,
współpraca z Przewodniczącym Rady Gminy w przygotowywaniu materiałów na sesje oraz w realizacji uchwał Rady i wniosków Komisji,
- opracowywanie projektów aktów prawnych gminy o znaczeniu ustrojowym i organizacyjnym,
- zastępowanie Wójta oraz jego zastępcy w czasie ich nieobecności w bieżących sprawach gminy, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji Wójta,
- przyjmowanie interesantów w bieżących sprawach gminy, oraz skarg i wniosków w czasie nieobecności Wójta i Zastępcy,
- odpowiedzialność za stan techniczny, wystrój i funkcjonowanie budynku Urzędu Gminy,
- nadzór nad rejestrami kontroli zewnętrznych i wewnętrznych,
- opracowuje i wdraża realizację zaleceń pokontrolnych oraz opracowuje informacje o wykorzystaniu wniosków.
Referat Organizacyjny, Spraw Obywatelskich i Oświaty
Pok. 17 Tel. wew. 32
Anna Urbańska - Kierownik Referatu Organizacyjnego
Biuro Obsługi Rady i Samorządów Wsi prowadzi sprawy związane z :
- obsługa kancelaryjną i biurowa Rady Gminy i Komisji Rady oraz pomocą organizacyjno-techniczną dla samorządów wsi.
Pok. 25 Tel. wew. 37
Godz. urzędowania:
Poniedziałek, środa, piątek 7:30-15:30
Wtorek, czwartek 7:30-13:00
Stanisława Suszko – inspektor, dowody osobiste, ewidencja ludności, sprawy wojskowe
Małgorzata Wilk – pomoc administracyjna,kontakt z mediami, dowody osobiste, ewidencja ludności
Pok. 26 Tel. wew. 35
Godziny urzędowania:
Poniedziałek-piątek 7:30-15:30
Dagmara Gorlowska - inspektor: ewidencja działalności gospodarczej, pozyskiwanie dodatkowych źródeł finansowania (środków z UE, środki krajowe), dział promocji, punkt szansy, dopłaty bezpośrednie dla rolników, informacja o funduszach dla małych średnich przedsiębiorstw, ewidencja obiektów hotelarskich innych
Honorata Błońska – inspektor, prowadzenie spraw oświaty, obsługa rad sołeckich (narady z sołtysami, wybory sołtysów i rad sołecki), archiwum, skargi i wnioski
Tomasz Wasilewski - Informatyk
Referat Organizacyjny i Spraw Obywatelskich prowadzi sprawy związane z:
- prawidłową organizacją i funkcjonowaniem Urzędu Gminy w części administracyjnej i gospodarczej,
- ewidencją ludności i wydawaniem dowodów osobistych,
- prowadzeniem spraw kadrowych stałych pracowników Urzędu Gminy oraz zatrudnionych w ramach robót publicznych i interwencyjnych a także Kierowników jednostek organizacyjnych Gminy,
- nadzór i organizacja szkoleń bhp oraz badań z zakresu medycyny pracy,
- prowadzeniem archiwum zakładowego,
- koordynacja spraw związanych z opieka zdrowotna,
- oświata,
- prawidłowym obiegiem dokumentacji,
- bieżącą realizacją interwencji mieszkańców Gminy w sprawach pilnych,
- rejestrowaniem skarg i wniosków,
- realizowaniem zadań własnych zleconych z zakresu obronności, wojskowości, obrony cywilnej i działań antykryzysowych,
- obsługa i kierowaniem interesantów wg kompetencji poprzez Sekretariat Urzędu Gminy,
- ewidencja działalności gospodarczej,
- wydawaniem zezwoleń na sprzedaż alkoholu,
- udzielanie pomocy technicznej w obsłudze samorządów wiejskich i komisji rady,
- prowadzeniem i koordynacją spraw wynikających z ustawy o zamówieniach publicznych, współdziałaniem i pomocą techniczną – organizacją gremiów społecznych,
- organizacja obsługi informatycznej w Urzędzie.
Radca Prawny
Pok. 13 Tel.
Radca prawny:
Mariusz Starke
Radca Prawny zapewnia obsługę prawną organów Gminy, Urzędu i jego jednostek organizacyjnych oraz w uzasadnionych przypadkach spraw mieszkańców Gminy dotyczące Urzędu Gminy.
Referat Infrastruktury Technicznej i Gospodarki Komunalnej
Pok. 5 Tel. Wew.27
Ewa Fiedler–Łeńska - Kierownik Referatu Infrastruktury Technicznej i Gospodarki Komunalnej
Pok. 4 wew. 21
Alicja Madej – inspektor, realizacji zadań inwestycyjnych, ochrony zabytków, wspólnot mieszkaniowych, ochrona środowiska i utrzymanie czystości
Bożena Stępień – inspektor, drogownictwa, gospodarka komunalna
Paulina Robak - gospodarowanie mieniem komunalnym gminy w zakresie lokali mieszkalnych i użytkowych, realizacji zadań inwestycyjnych
Do zadań Referatu Infrastruktury Technicznej i Gospodarki Komunalnej należy:
1) ustalanie w drodze decyzji warunków zabudowy i lokalizacji inwestycji celu publicznego,
2) prowadzenie rejestru wydawanych decyzji o warunkach zabudowy i lokalizacji inwestycji celu publicznego,
3) opiniowanie zgodności z planami miejscowymi wstępnych projektów podziału nieruchomości,
4) prowadzenie spraw dotyczących oświetlenia drogowego na terenie Gminy,
5) planowanie i nadzór nad realizacją gminnych inwestycji budowlanych oraz remontów budynków komunalnych i obiektów użyteczności publicznej,
6) wydawanie pozwoleń na umieszczanie reklam,
7) planowanie oraz nadzór nad realizacją zadań dotyczących utrzymania, budowy i modernizacji dróg gminnych, placów, chodników i parkingów,
8) przygotowywanie projektów rozstrzygnięć, wniosków i stanowisk organów Gminy, dotyczących zaliczenia dróg do poszczególnych kategorii, opracowywanie koncepcji przebiegu dróg do poszczególnych kategorii, opracowywanie koncepcji przebiegu dróg,
9) zarządzanie drogami gminnymi,
10) określanie szczególnego korzystania z dróg, w tym wykorzystywanie pasów drogowych na cele niekomunikacyjne,
11) naliczanie opłat za zajęcie pasa drogowego,
12) prowadzenie ewidencji gminnych dróg, mostów i przepustów,
13) współpraca z zarządami dróg powiatowych, wojewódzkich w zakresie dotyczącym utrzymania i modernizacji dróg i chodników na odcinkach przebiegających przez Gminę,
14) organizacja ruchu drogowego na drogach gminnych oraz prowadzenie spraw dotyczących porządku i bezpieczeństwa na drogach,
15) przygotowanie treści umów w związku z prowadzeniem inwestycji i remontów,
16) organizowanie odbiorów końcowych inwestycji realizowanych przez Gminę i przekazywanie obiektów użytkownikom,
17) opracowywanie projektów uchwał, zarządzeń, umów itp. dokumentów w zakresie działania referatu,
18) zakładanie książki obiektu budowlanego i przekazywanie jej zarządzającemu,
19) prowadzenie książki obiektu budowlanego – budynku Urzędu,
20) zlecanie i nadzór przeprowadzania okresowej kontroli obiektów budowlanych, których właścicielem jest Gmina,
21) planowanie środków finansowych na pokrycie kosztów związanych z przeprowadzeniem okresowej kontroli obiektów budowlanych,
22) planowanie oraz nadzór nad realizacją zadań dotyczących budowy i remontu wodociągów i kanalizacji,
23) składanie wniosków do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wpis do rejestru zabytków dóbr kultury oraz przedmiotów zasługujących na wciągnięcie do rejestru i prowadzenie rejestru zabytków,
24) współdziałanie z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w zakresie nadzoru nad użytkowaniem obiektów zabytkowych, zgodnie z zasadami opieki nad zabytkami w sposób zabezpieczający ich wartości zabytkowe,
25) prowadzenie spraw z zakresu gospodarki wodnej, gospodarki odpadami oraz ochrony przeciwpowodziowej,
26) nadzorowanie i realizacja zadań w zakresie gospodarowania komunalnymi lokalami mieszkalnymi, użytkowymi, świetlicami, boiskami,
27) nadzorowanie i realizacja zadań, związanych z utrzymaniem czystości na terenie Gminy,
28) organizacja i prowadzenie prac koncepcyjnych i planistycznych w zakresie rozwoju Gminy,
29) realizacja polityki przestrzennej Gminy, poprzez organizację przedsięwzięć służących sporządzaniu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy,
30) przygotowanie materiałów niezbędnych do opracowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
31) zlecenie opracowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
32) koordynowanie działań związanych z opracowaniami planistycznymi,
33) wydawanie wypisów i wyrysów z planu,
34) prowadzenie spraw związanych z rozliczeniami finansowymi, wynikającymi z ustaleń planów zagospodarowania przestrzennego,
35) prowadzenie i aktualizacja rejestru miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
36) prowadzenie postępowań i wydawanie decyzji w sprawie ustalenia wzrostu wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem bądź zmianą planów miejscowych,
37) nadzór nad eksploatacją wodociągów i kanalizacji gminnych,
38) prowadzenie spraw w zakresie klęsk żywiołowych,
39) prowadzenie postępowania w sprawach indywidualnych dotyczących zwrotu podatku akcyzowego zgodnie z ustawą o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej, a w zakresie nieuregulowanym ustawą zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego,
40) prowadzenie spraw z zakresu systemu gospodarki odpadami,
41) prowadzenie spraw związanych z geologią surowcową.
Referat Rolnictwa i Gospodarki Nieruchomościami
Pok. 11 Tel. wew.23
Beata Staryszak - Kierownik Referatu Rolnictwa i Gospodarki Nieruchomościami
Pok. 10 Tel. wew. 36
Ryszard Porębski – inspektor, ewidencja gruntów, gospodarka nieruchomościami gruntowymi stanowiącymi własność gminy., współpraca z producentami rolnymi i organizacjami rolników ochroną środowiska naturalnego i ekosystemów w części związanej merytorycznie z zakresem działania referatu,
Do zadań Referatu Rolnictwa i Gospodarki Nieruchomościami należy:
1) prowadzenie spraw z zakresu gospodarki nieruchomościami, a w szczególności gospodarowanie zasobem nieruchomości Gminy Marcinowice, w tym:
a) zapewnienie wyceny tych nieruchomości,
b) sporządzanie planu wykorzystania zasobu nieruchomości,
c) podejmowanie czynności związanych z naliczeniem należności za nieruchomości udostępnione z zasobu oraz wystawianie faktur VAT w przypadku sprzedaży nieruchomości gminnych,
d) współpraca z innymi organami, które na mocy odrębnych przepisów gospodarują nieruchomościami Skarbu Państwa lub innych jednostek samorządowych,
e) prowadzenie ewidencji składników mienia komunalnego gminy,
f) podejmowanie czynności w postępowaniu sądowym w sprawach o własność lub inne prawa rzeczowe na nieruchomości, o roszczenia ze stosunku najmu lub dzierżawy, o stwierdzenie nabycia spadku, o stwierdzenie nabycia własności nieruchomości przez zasiedzenie oraz o wpis w księdze wieczystej lub o założenie księgi wieczystej,
g) przygotowanie opracowań geodezyjnych, prawnych i projektowych, dokonywanie podziałów oraz scaleń i podziałów nieruchomości,
h) składanie wniosków o założenie ksiąg wieczystych dla nieruchomości stanowiących własność Gminy lub wpis w księdze wieczystej,
2) podejmowanie czynności z zakresu gospodarowania i zarządzania nieruchomościami gruntowymi, w tym ich zbywania, oddawania w użytkowanie wieczyste, oddawanie w dzierżawę w drodze bezprzetargowej, użytkowanie, użyczenie, trwały zarząd,
3) nabywanie nieruchomości do gminnego zasobu nieruchomości w drodze komunalizacji, zakupu, pierwokupu, zamiany i uwłaszczenia,
4) przejmowanie i przekazywanie nieruchomości,
5) prowadzenie spraw z zakresu wykonywania przez Wójta prawa pierwokupu i odkupu nieruchomości,
przygotowywanie dokumentacji prawnej dotyczącej ustalenia opłat za korzystanie z nieruchomości wchodzących do zasobu Gminy,
6) przygotowywanie aktualizacji opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntu,
7) organizowanie przetargów na zbycie prawa własności, prawa użytkowania wieczystego,
8) prowadzenie spraw z zakresu scaleń i podziałów nieruchomości stanowiących własność Gminy oraz osób prawnych i fizycznych,
9) prowadzenie spraw z zakresu nabywania nieruchomości wydzielonych pod drogi publiczne (gminne) oraz wypłata odszkodowań właścicielom lub użytkownikom wieczystym,
10) prowadzenie postępowań w sprawie rozgraniczenia nieruchomości na obszarze Gminy Marcinowice,
11) komunalizacja gruntów,
12) prowadzenie postępowań w zakresie przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości
13) prowadzenie spraw z zakresu numeracji porządkowej nieruchomości,
14) prowadzenie spraw z zakresu ochrony gruntów rolnych w trybie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych,
15) prowadzenie kontroli stanu urządzeń melioracji szczegółowej,
16) odbiory robót wykonywanych przez spółkę wodną w ramach środków budżetu Gminy,
17) prowadzenie spraw dotyczących ochrony zwierząt, w tym:
a) przygotowywanie projektów decyzji na utrzymanie psów ras uznawanych za agresywne,
b) przygotowywanie projektów decyzji w sprawie odebrania właścicielom lub opiekunom zwierząt traktowanych niehumanitarnie,
c) podejmowanie działań w zakresie wyłapywania zwierząt bezdomnych i umieszczania ich w schronisku,
d) zapobieganie bezdomności zwierząt,
18) podejmowanie działań w zakresie gotowości zwalczania chorób zakaźnych zwierząt,
19) podejmowanie działań w zakresie gotowości zwalczania organizmów kwarantannowych,
20) podejmowanie działań w zakresie gotowości zwalczania, wydawania zezwoleń na uprawę maku i konopi oraz sprawowanie nadzoru,
21) przygotowywanie projektów decyzji nakazujących zniszczenie nielegalnych upraw maku i konopi,
23) poświadczanie oświadczeń rolników składanych przy zakupie nieruchomości rolnych,
24) szacowanie strat w gospodarstwach rolnych dotkniętych klęskami żywiołowymi,
25) ochrona przyrody, w tym:
a) przygotowywanie projektów decyzji zezwoleń na usuwanie drzew i krzewów,
26) opiniowanie wniosków dotyczących wydzierżawienia obwodów łowieckich oraz rocznych planów łowieckich,
27) przeprowadzanie wyborów do izb rolniczych,
28) współpraca i sporządzanie sprawozdawczości statystycznej, prowadzenie spisów rolnych,
29) współpraca i współdziałanie ze służbami i jednostkami pracującymi na rzecz rolnictwa i rozwoju wsi,
30) prowadzenie spraw związanych z wydatkowaniem środków z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
31) wykonywanie zadań związanych z zakazywaniem wprowadzania do wód gruntowych i cieków wodnych ścieków nienależycie oczyszczonych oraz nakazywanie wykonania niezbędnych urządzeń oczyszczających,
32) ochrona środowiska od zanieczyszczeń odpadami oraz ochrona i rekultywacja gruntów rolnych zdewastowanych i zdegradowanych,
33) wydawanie decyzji środowiskowych.
Referat Budżetu i Finansów
Skarbnik Gminy
Pok. 27 Tel. wew. 40
Anna Czernicka – Skarbnik Gminy
Zadania Skarbnika Gminy – Głównego Księgowego budżetu należy w szczególności:
- odpowiedzialność za prawidłowe ewidencjonowanie o rozliczanie operacji budżetowych, prowadzenie rachunkowości i gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami,
- wstępna kontrola legalności dokumentów dotyczących wykonywania budżetu oraz jego zmian, opracowywanie zbiorczych sprawozdań finansowych z wykonywania budżetu i ich analiz i wniosków,
- opracowanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości a w szczególność zakładowego planu kont, obiegu dokumentacji, zasad przeprowadzani i rozliczania inwentaryzacji,
- składanie kontrasygnaty i podejmowanych przez Wójta czynności prawnych powodujących zobowiązania finansowe,
- powiadamianie Rady Gminy oraz Regionalnej Izby Obrachunkowej o dokonywaniu kontrasygnaty na pisemne polecenie Wójta w przypadku wcześniejszej odmowy,
- podejmowanie działań kontrolnych i koordynujących w zakresie realizacji budżetu przez poszczególne referaty i komórki organizacyjne Urzędu i jednostki organizacyjne gminy, zapewnienia prawidłowej ewidencji mienia,
- odpowiedzialność w zakresie pełnej realizacji dochodów budżetowych racjonalne wykorzystanie środków z uwzględnieniem zgodności z prawem,
- celowości, rzetelności i gospodarności, prowadzenie rozliczeń z sołectwami i innymi organizacjami społeczno - samorządowymi Gminy w budżecie gminy,
- wykonywanie funkcji bezpośredniego kierownika Ref. Budżetu i Finansów w części budżetowej, podejmowanie działań zmierzających do pozyskiwania dodatkowych dochodów Gminy,
- kontrola wydatkowa środków budżetowych przez jednostki organizacyjne Gminy oraz dotacji udzielonych z budżetu Gminy.
Pok 29 Tel. wew. 31
Justyna Papazisi – podinspektor
Renata Tragarz – podinspektor
Wioletta Łazinek - referent
Małgorzata Laskowska - referent
Pok. 28 Tel. wew. 30
Janina Miś – inspektor
Elżbieta Sznurowska - inspektor
Barbara Wołyniak - inspektor
Referat Budżetu i Finansów prowadzi sprawy związane z:
- prowadzeniem gospodarki finansowej gminy w zakresie planowania i realizacji budżetu, proponowaniem polityki i realizacją wpływów do budżetu w zakresie podatków i opłat lokalnych,
- ewidencją finansowa mienia gminy,
- kontrolowaniem i nadzorem nad realizacja budżetu gminy i jednostek organizacyjnych, windykacją należności gminy,
- obsługą kasowa oraz sprzedażą znaków skarbowych,
- obsługą finansową Urzędu Gminy.
Nazwa |
Stanowisko |
Nazwisko |
Pokój |
Nr wewnętrzny |
Sekretariat Urzędu |
Wójt |
Władysław Gołębiowski |
22 |
|
Zastępca Wójta |
Stanisław Leń |
20 |
|
|
Sekretarz Gminy |
Jadwiga Ziarnowska |
19 |
|
|
Doradca Wójta |
Alicja Synowska |
6 |
|
|
Sekretarka |
Renata Tragarz |
21 |
33 |
|
Referat Organizacyjny i Spraw Obywatelskich |
Kierownik Referatu |
Anna Urbańska |
17 |
32 |
Inspektor |
Stanisława Suszko |
24 |
37 |
|
Inspektor |
Elżbieta Gołębiowska |
18 |
39 |
|
Radca Prawny |
Mariusz Starke |
13 |
|
|
Sekretarka |
Małgorzata Laskowska |
|
||
Informatyk |
Tomasz Wasilewski |
26 |
35 |
|
Biuro Obsługi Rady i Samorządów Wsi |
Kierownik Referatu |
Anna Urbańska |
17 |
32 |
Referat Oświaty, Wspierania Przedsiębiorczości i Funduszy Zewnętrznych |
Kierownik Referatu |
Honorata Błońska |
25 |
37 |
Podinspektor |
Dagmara Gorlowska |
26 |
35 |
|
Referat Infrastruktury Technicznej i Gospodarki Komunalnej |
Kierownik Referatu |
Ewa Fiedler-Łeńska |
5 |
27 |
Inspektor |
Alicja Madej |
4 |
21 |
|
Inspektor |
Bożena Stępień |
4 |
21 |
|
Inspektor |
Paulina Robak |
3 |
42 |
|
Referat Rolnictwa i Gospodarki Nieruchomościami |
Kierownik Referatu |
Beata Staryszak |
11 |
23 |
Inspektor |
Ryszard Porębski |
10 |
27 |
|
Leśniczy |
Henryk Małachowski |
9 |
23 |
|
Referat Budżetu i Finansów |
Kierownik Referatu - Skarbnik Gminy |
Anna Czernicka |
27 |
40 |
Inspektor |
Justyna Papazisi |
29 |
31 |
|
Inspektor |
Janina Stawicka |
29 |
31 |
|
Pomoc administracyjna |
Wioleta Łazinek |
29 |
31 |
|
Inspektor |
Janina Miś |
28 |
30 |
|
Podinspektor |
Barbara Wołyniak |
28 |
30 |
|
Inspektor |
Elżbieta Sznurowska |
28 |
30 |